SOMEOOPPERA
Kausi 1: Koronapäiväkirja
|
|
|
|
Kausi 2: Uusi normaali
|
|
|
|
Someooppera ei ole striimattu konsertti vaan se on muodoltaan elokuvallinen minisarja, jossa tarinaa kerrotaan oopperamusiikin helmien uusilla suomenkielisillä käännöksillä.
Ensimmäisellä kaudella ”Koronapäiväkirjassa” herkuteltiin ja hauskuutettiin katsojia pandemian vaikutuksilla ihmisiin, mutta ”uudessa normaalissa” komiikka syntyy draamasta sekä yllättävistä juonenkäänteistä eri tyylilajeja sekoittaen. Someoopperan 2. kaudella rooleissa tullaan näkemaan baritoni Joonas Asikaisen ja sopraano Reetta Haaviston lisäksi tenori Simo Mäkinen ja mezzosopraano Elli Vallinoja. Teoksen konseptia ovat olleet kehittelemässä ohjaaja ja käsikirjoittaja Lija Fischer, oopperalaulaja Joonas Asikainen sekä mediataitelija Eetu Erimies.
Koronapandemian vuoksi taidealat ovat joutuneet löytämään nopeasti uusia kanavia ja työtapoja ylläpitääkseen ammattikuntaa yllä. Teatteri Vapaa Vyöhykkeen tuotanto on oiva esimerkki siitä, kuinka oopperan on mahdollista uusiutua selättämään tämän päivän haasteet ja vastaamaan nykyhetken kysyntään. Toisella kauden tuotantoa on ollut rahoittamassa Taiteen edistämiskeskus. Yhteistyötahoja ovat olleet Teatteri Kapsäkki, Aivopesula, Runebergin kukka ja Greta productions.
Someooppera pilottikausi "Koronapäiväkirjat" sisälsi 4 jaksoa ja ne ovat nähtävissä Teatteri Vapaa Vyöhykeen kotisivuilla sekä Facebook- ja Instagram tileillä. "Uusi normaali" sisältää myös neljä jaksoa. Jaksojen kestot on noin 4-6 minuuttia, ja ne soveltuvat hyvin mm. sosiaalisessa mediassa jaettavaksi taidemuodoksi.
Ohjaus: Lija Fischer
Käsikirjoitus: Lija Fischer ja Joonas Asikainen
Suomenkieliset sanoitukset: Joonas Asikainen
Kuvaus ja leikkaus: Eetu Erimies
Äänitys ja äänisuunnittelu: Jaakko Kulomaa
Pianisti: Tuomas Juutilainen
Rooleissa:
Liisa Legato: Reetta Haavisto, sopraano
Ville Fermaatti: Joonas Asikainen, baritoni
Otto Oktaavi: Simo Mäkinen, tenori
Mia Mosso: Elli Vallinoja, mezzosoprano
Nainen kukkakaupassa: Sirkka Parviainen
Mies kukkakaupassa: Joonas Tuominen
Ensimmäisellä kaudella ”Koronapäiväkirjassa” herkuteltiin ja hauskuutettiin katsojia pandemian vaikutuksilla ihmisiin, mutta ”uudessa normaalissa” komiikka syntyy draamasta sekä yllättävistä juonenkäänteistä eri tyylilajeja sekoittaen. Someoopperan 2. kaudella rooleissa tullaan näkemaan baritoni Joonas Asikaisen ja sopraano Reetta Haaviston lisäksi tenori Simo Mäkinen ja mezzosopraano Elli Vallinoja. Teoksen konseptia ovat olleet kehittelemässä ohjaaja ja käsikirjoittaja Lija Fischer, oopperalaulaja Joonas Asikainen sekä mediataitelija Eetu Erimies.
Koronapandemian vuoksi taidealat ovat joutuneet löytämään nopeasti uusia kanavia ja työtapoja ylläpitääkseen ammattikuntaa yllä. Teatteri Vapaa Vyöhykkeen tuotanto on oiva esimerkki siitä, kuinka oopperan on mahdollista uusiutua selättämään tämän päivän haasteet ja vastaamaan nykyhetken kysyntään. Toisella kauden tuotantoa on ollut rahoittamassa Taiteen edistämiskeskus. Yhteistyötahoja ovat olleet Teatteri Kapsäkki, Aivopesula, Runebergin kukka ja Greta productions.
Someooppera pilottikausi "Koronapäiväkirjat" sisälsi 4 jaksoa ja ne ovat nähtävissä Teatteri Vapaa Vyöhykeen kotisivuilla sekä Facebook- ja Instagram tileillä. "Uusi normaali" sisältää myös neljä jaksoa. Jaksojen kestot on noin 4-6 minuuttia, ja ne soveltuvat hyvin mm. sosiaalisessa mediassa jaettavaksi taidemuodoksi.
Ohjaus: Lija Fischer
Käsikirjoitus: Lija Fischer ja Joonas Asikainen
Suomenkieliset sanoitukset: Joonas Asikainen
Kuvaus ja leikkaus: Eetu Erimies
Äänitys ja äänisuunnittelu: Jaakko Kulomaa
Pianisti: Tuomas Juutilainen
Rooleissa:
Liisa Legato: Reetta Haavisto, sopraano
Ville Fermaatti: Joonas Asikainen, baritoni
Otto Oktaavi: Simo Mäkinen, tenori
Mia Mosso: Elli Vallinoja, mezzosoprano
Nainen kukkakaupassa: Sirkka Parviainen
Mies kukkakaupassa: Joonas Tuominen
KAIKUJA PARATIISISTA
Teatteri Vapaa Vyöhykkeen immersiivinen esitys Kaikuja paratiisista sai ensi-iltansa perjantaina 6.7.2018. Esitys toteutettiin yhteistyössä Ruisrockin kanssa.
Kaikuja paratiisista on kokemuksellisen trilogian ensimmäinen osa. Trilogian lähdeteos on niinkin yllättävä ja “kepeä” kuin Raamattu. Trilogia kirjoittaa Raamatun myyttejä uusiksi feministisistä lähtökohdista käsin.
Ensimmäinen osa, Kaikuja paratiisista esittelee rajatulle yleisölle maailman ensimmäisen ja viimeisen naisen.
Seuraavassa osassa yhdistämme nukketeatteria ja videoataidetta. Pääosassa on profeetta, joka kokoaa ihmiset pöydän ääreen viimeiseen juhlaan. Viimeisessä osassa ollaan jo tuonpuoleisessa. Kaikissa osissa käsitellään yksityisen ja jaetun kokemuksen rajapintoja. Esitykset ovat kokemuksellisia kaikki aistit huomioivia immersiivisiä esityksiä.
Ohjaus: Lija Fischer
Tuottaja: Maria Junno
Käsikirjoitus: työryhmä
Esiintyjät: Maija Linturi, Jonna Aaltonen
Lavastus: Veera-Maija Murtola
Äänisuunnittelu: Jussi Österman
Valosuunnittelu: Lauri Lundahl
Videosuunnittelu: Eetu Lipponen
MAAILMANTAPPAJA
Heinz-Juhani Hofmannin monologiooppera Maailmantappaja kantaesitettiin WHS Teatteri Unionissa 18.1.2018
Maailmantappaja nostaa esiin yhden yhteiskuntamme ajankohtaisen ja kipeän aiheen: syrjäytymisen ja siitä kumpuava häpeän, vihan ja masennuksen. Ooppera kuvaa yhteisön ja yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuneen ihmisen syöksymistä häpeän, itseinhon ja masennuksen umpikujaan, josta ainoana ulospääsytienä näyttäytyy äärimmäinen väkivallanteko, joukkomurha.
60-minuuttisessa oopperassa aihetta käsitellään dokumentaarisesti ja suoraan. Youtubettajan keinotekoisen pirteän livelähetyksen jälkeen kamera jääkin päälle ja yhtäkkiä luisutaan pienoismaailman kautta kauhuelokuvaa muistuttavaan tunnelmaa, jossa söpö pehmolelu joutuu kokemaan jotain, mitä kameroille ei yleensä näytetä. Teoksella halutaan haastaa katsoja pohtimaan: Miten ja miksi näin tapahtuu? Mitkä mekanismit kulttuurissamme johtavat yksilön kokonaisvaltaiseen syrjäytymiseen?
Sävellys ja libretto: Heinz-Juhani Hofmann
Sopraano: Annika Fuhrmann
Soitinyhtye Varjo Ensemble
Äänisuunnittelusta Matti Strahlendorff
Kapellimestari: Taavi Oramo
Ohjaus Jaakko Nousiainen
Konseptisuunnittelu ja lavastus: Eetu Lipponen, Jaakko Nousiainen
Videokuvaus lavalla: Eetu Lipponen
Helsingin Sanomien arvostelu löytyy täältä
Maailmantappaja nostaa esiin yhden yhteiskuntamme ajankohtaisen ja kipeän aiheen: syrjäytymisen ja siitä kumpuava häpeän, vihan ja masennuksen. Ooppera kuvaa yhteisön ja yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuneen ihmisen syöksymistä häpeän, itseinhon ja masennuksen umpikujaan, josta ainoana ulospääsytienä näyttäytyy äärimmäinen väkivallanteko, joukkomurha.
60-minuuttisessa oopperassa aihetta käsitellään dokumentaarisesti ja suoraan. Youtubettajan keinotekoisen pirteän livelähetyksen jälkeen kamera jääkin päälle ja yhtäkkiä luisutaan pienoismaailman kautta kauhuelokuvaa muistuttavaan tunnelmaa, jossa söpö pehmolelu joutuu kokemaan jotain, mitä kameroille ei yleensä näytetä. Teoksella halutaan haastaa katsoja pohtimaan: Miten ja miksi näin tapahtuu? Mitkä mekanismit kulttuurissamme johtavat yksilön kokonaisvaltaiseen syrjäytymiseen?
Sävellys ja libretto: Heinz-Juhani Hofmann
Sopraano: Annika Fuhrmann
Soitinyhtye Varjo Ensemble
Äänisuunnittelusta Matti Strahlendorff
Kapellimestari: Taavi Oramo
Ohjaus Jaakko Nousiainen
Konseptisuunnittelu ja lavastus: Eetu Lipponen, Jaakko Nousiainen
Videokuvaus lavalla: Eetu Lipponen
Helsingin Sanomien arvostelu löytyy täältä
OMNIVORE
Omnivore is an experimental opera that was originally created to be experienced with smartphones and tablets. It was first released in the form of downloadable apps for iOS and Android operating systems in 2012. The quirky and offbeat style of the work received a positive response, but unfortunately the apps had to be discontinued in 2013 due to high server maintenance costs. Currently Omnivore is available as an online version, which presents a selection of videos in one go, following the sequencing logic of the original mobile version. WATCH THE OPERA HERE!
The opera is composed for a chamber ensemble of mezzo-soprano, electric kantele, koto and clarinet. It is an episodic work that consists of seven thematically interlinked short films. Subjectwise, Omnivore deals with food and eating; cultural specialties, beliefs, habits and rituals connected to our nourishment.
The opera is composed for a chamber ensemble of mezzo-soprano, electric kantele, koto and clarinet. It is an episodic work that consists of seven thematically interlinked short films. Subjectwise, Omnivore deals with food and eating; cultural specialties, beliefs, habits and rituals connected to our nourishment.
The artwork started off as a crazy idea between writer/director Jaakko Nousiainen and composer Miika Hyytiäinen in the spring of 2007 - What would an opera in mobile media be like?
At that time mobile phones were still clumsy devices with limited capabilities for delivering high quality audiovisual content, so the thought of making an opera for the mobile platform indeed seemed almost ridiculous at first. However, after the launch of the first generation smartphones into the consumer market later that year, it was obvious that the mobile media would fast develop into a powerful content channel, and it would only be a matter of time before opera, too, became mobile.
In the mobile version, the opera short films were accessible through a theme-related user interface that was build around the metaphor of meal courses and illustrated graphically with sets of plates and utensils. The meal courses appeared in the user interface one by one, so that each new serving would appear after the user had interacted with the previously displayed one. The frequency and range of occurrence was controlled by a set of rules so that each user was catered seven different operatic meals. The mobile app version was ideally meant to be viewed over one week, one episode or one meal per day. In addition, to complete the work after all seven parts had been viewed, a ‘full menu’, (possibility to view all videos in one sequence), and a ‘surprise menu’ (an alternative selection of videos) were displayed in the user interface. The total duration of Omnivore (without the full and the surprise menu) was approximately twenty minutes for an individual user. However, the full length of different variations of all materials produced was about one hour.
The initial goal for the work was to refresh the idea of opera by bringing it to the mobile distribution channel in a form that would suit for the medium. The primary target group was defined to be technologically oriented people who were interested in contemporary opera and media art. A complementary goal was also to make the work known and available to people, who might be interested in opera, but for a reason or another not able to attend performances in opera houses. The mobile applications were made downloadable free of charge, partly to lower the threshold for those who might waver with their interest, and partly because one of the starting points of the project was to conduct the work as an independent experiment with no aim in making a profit.
The production of Omnivore was a joint effort that gathered together a multidisciplinary team of musicians, technicians, opera professionals, mobile media experts, video makers, user experience and user interface designers and food specialists. The opera would not have been possible to make without their open and curious attitude towards the idea.
The journey of creating Omnivore took over five years, due to lengthy pauses in between production phases. When the work was finally released in the autumn of 2012, mobile media had become all about location specific, reality augmenting and social connectivity enhancing services, which once again call for new opera concepts to be developed for the future - but that is already another story.
At that time mobile phones were still clumsy devices with limited capabilities for delivering high quality audiovisual content, so the thought of making an opera for the mobile platform indeed seemed almost ridiculous at first. However, after the launch of the first generation smartphones into the consumer market later that year, it was obvious that the mobile media would fast develop into a powerful content channel, and it would only be a matter of time before opera, too, became mobile.
In the mobile version, the opera short films were accessible through a theme-related user interface that was build around the metaphor of meal courses and illustrated graphically with sets of plates and utensils. The meal courses appeared in the user interface one by one, so that each new serving would appear after the user had interacted with the previously displayed one. The frequency and range of occurrence was controlled by a set of rules so that each user was catered seven different operatic meals. The mobile app version was ideally meant to be viewed over one week, one episode or one meal per day. In addition, to complete the work after all seven parts had been viewed, a ‘full menu’, (possibility to view all videos in one sequence), and a ‘surprise menu’ (an alternative selection of videos) were displayed in the user interface. The total duration of Omnivore (without the full and the surprise menu) was approximately twenty minutes for an individual user. However, the full length of different variations of all materials produced was about one hour.
The initial goal for the work was to refresh the idea of opera by bringing it to the mobile distribution channel in a form that would suit for the medium. The primary target group was defined to be technologically oriented people who were interested in contemporary opera and media art. A complementary goal was also to make the work known and available to people, who might be interested in opera, but for a reason or another not able to attend performances in opera houses. The mobile applications were made downloadable free of charge, partly to lower the threshold for those who might waver with their interest, and partly because one of the starting points of the project was to conduct the work as an independent experiment with no aim in making a profit.
The production of Omnivore was a joint effort that gathered together a multidisciplinary team of musicians, technicians, opera professionals, mobile media experts, video makers, user experience and user interface designers and food specialists. The opera would not have been possible to make without their open and curious attitude towards the idea.
The journey of creating Omnivore took over five years, due to lengthy pauses in between production phases. When the work was finally released in the autumn of 2012, mobile media had become all about location specific, reality augmenting and social connectivity enhancing services, which once again call for new opera concepts to be developed for the future - but that is already another story.
Credits
ESSI LUTTINEN Mezzo-soprano/'O'
EVA ALKULA Kantele, koto
LAURI SALLINEN Clarinet
MIIKA HYYTIÄINEN Composer, musical director
JAAKKO NOUSIAINEN Libretto, storyboard, director
MIKKO H. HAAPOJA Music recording, editing, mixing
MARKUS PAJAKKALA Music recroding assistant
EETU LIPPONEN Camera, storyboard, editing, visual post-production
NIALL CHORELL Special guest appearance/'Casanova'
SUVI MATINARO Costumes
MARI KOSUNEN Costumes assistant
MARIA ALATALO Wardrobe
KUKKA SAND Hair, makeup
EVE ESNA Props
JUSSI VALANKI Chef, catering (video shoot)
JONI NIEMINEN Production assistant (video shoot)
ROY HAAPAKOSKI/SUPERGROUP STUDIOS Graphic design
TIMO KIIPPA Mobile technologies consulting
MIKA SIHVOLA Web developer (online version)
HANSKU KURKELA Producer
ESSI LUTTINEN Mezzo-soprano/'O'
EVA ALKULA Kantele, koto
LAURI SALLINEN Clarinet
MIIKA HYYTIÄINEN Composer, musical director
JAAKKO NOUSIAINEN Libretto, storyboard, director
MIKKO H. HAAPOJA Music recording, editing, mixing
MARKUS PAJAKKALA Music recroding assistant
EETU LIPPONEN Camera, storyboard, editing, visual post-production
NIALL CHORELL Special guest appearance/'Casanova'
SUVI MATINARO Costumes
MARI KOSUNEN Costumes assistant
MARIA ALATALO Wardrobe
KUKKA SAND Hair, makeup
EVE ESNA Props
JUSSI VALANKI Chef, catering (video shoot)
JONI NIEMINEN Production assistant (video shoot)
ROY HAAPAKOSKI/SUPERGROUP STUDIOS Graphic design
TIMO KIIPPA Mobile technologies consulting
MIKA SIHVOLA Web developer (online version)
HANSKU KURKELA Producer
YOU ARE HERE
You Are Here is a location specific opera by composer Miika Hyytiäinen and director Jaakko Nousiainen. In it’s original form the work created a novel abstraction of the concept of the opera house by connecting interior spaces of Glyndebourne Opera to exterior spaces of the opera houses in Berlin, Staatsoper, Deutsche Oper and Komische Oper.
You Are Here was encountered as a set of six visual artworks that each contained a QR code. When activated with a smartphone camera, the codes connect to short opera videos, forming a virtual peephole between Glyndebourne and Berlin.
This experimental media opera was commissioned by the Opera and the Media of the Future (OMF) research initiative, from the Centre for Research in Opera and Music Theatre (CROMT) at The University of Sussex. It was launched publicly at the inaugural OMF event at the Glyndebourne Opera on October 24, 2014.
In May 2015, You Are Here was presented at the Music Tech Fest in Umeå, Sweden.
You can watch the artwork's videos here:
Staatsoper Unter den Linden, Berlin; October 5, 2014; 12:38 PM
Komische Oper Berlin; October 5, 2014; 1:27 PM
Komische Oper Berlin; October 5, 2014; 1:59 PM
Staatsoper im Schiller Theater Berlin; October 5, 2014; 4:10PM
Deutsche Oper Berlin; October 5, 2014; 5:38 PM
Deutsche Oper Berlin; October 5, 2014; 6:01 PM
Credits
ANDREW PRAMUK Voice
MARIA DA ROCHA Violin, viola
EETU LIPPONEN Video artist
MIIKA HYYTIÄINEN Concept, composer
JAAKKO NOUSIAINEN Concept, director
Premiere
Glyndebourne Opera 'Long bar' 24.10.2014
You Are Here was encountered as a set of six visual artworks that each contained a QR code. When activated with a smartphone camera, the codes connect to short opera videos, forming a virtual peephole between Glyndebourne and Berlin.
This experimental media opera was commissioned by the Opera and the Media of the Future (OMF) research initiative, from the Centre for Research in Opera and Music Theatre (CROMT) at The University of Sussex. It was launched publicly at the inaugural OMF event at the Glyndebourne Opera on October 24, 2014.
In May 2015, You Are Here was presented at the Music Tech Fest in Umeå, Sweden.
You can watch the artwork's videos here:
Staatsoper Unter den Linden, Berlin; October 5, 2014; 12:38 PM
Komische Oper Berlin; October 5, 2014; 1:27 PM
Komische Oper Berlin; October 5, 2014; 1:59 PM
Staatsoper im Schiller Theater Berlin; October 5, 2014; 4:10PM
Deutsche Oper Berlin; October 5, 2014; 5:38 PM
Deutsche Oper Berlin; October 5, 2014; 6:01 PM
Credits
ANDREW PRAMUK Voice
MARIA DA ROCHA Violin, viola
EETU LIPPONEN Video artist
MIIKA HYYTIÄINEN Concept, composer
JAAKKO NOUSIAINEN Concept, director
Premiere
Glyndebourne Opera 'Long bar' 24.10.2014
Blondes in Berlin
Ultimate Coloratura Quest
A light-hearted rewrite of W.A.Mozart's 'The Abduction from the Seraglio' ('Die Entführung aus dem Serail', KV 384) with a pinch of camp aesthetics. What happens, when two sopranos, Konstanze and Blonde, land in funky Berlin on an audition trip? To begin with, their money and passports get stolen. While waiting for their boyfriends to come to rescue our heroines end up taking jobs in a seedy nightclub. Their Nordic looks soon attract many admirers. A certain DJ Bassa does his best to confuse Konstanze's heart, and the mysterious mafioso Osmin has set his eyes on Blonde. Needless to say, the mess only gets bigger when the boyfriends finally arrive.
This production relied heavily on the use of video projections. The story was partly told in the form of on-screen inserts, and during key arias the video imagery supported and externalized characters' emotions.
Credits
SIRKKA LAMPIMÄKI Konstanze
MIA HEIKKINEN Blonde
NIALL CHORELL Belmonte
ARTTU HARTIKAINEN Pete
TAPANI PLATHAN Osmin
KARI RAKKOLA DJ Bassa
JANI SIVÉN Conductor
SINFONIETTA SOI Orhchestra
EETU LIPPONEN Video, sound design
PETRA LAMPINEN Sound design, arrangement (Chorus of Janissaries)
SIRJE RUOHTULA Lights
EMMA KOROSUO Make-up
SIRKKA LAMPIMÄKI, JAAKKO NOUSIAINEN Story
JAAKKO NOUSIAINEN Director
Performances
Helsinki Music Center 10. and 11.11.2011
Watch performance recording, siba.fi
This production relied heavily on the use of video projections. The story was partly told in the form of on-screen inserts, and during key arias the video imagery supported and externalized characters' emotions.
Credits
SIRKKA LAMPIMÄKI Konstanze
MIA HEIKKINEN Blonde
NIALL CHORELL Belmonte
ARTTU HARTIKAINEN Pete
TAPANI PLATHAN Osmin
KARI RAKKOLA DJ Bassa
JANI SIVÉN Conductor
SINFONIETTA SOI Orhchestra
EETU LIPPONEN Video, sound design
PETRA LAMPINEN Sound design, arrangement (Chorus of Janissaries)
SIRJE RUOHTULA Lights
EMMA KOROSUO Make-up
SIRKKA LAMPIMÄKI, JAAKKO NOUSIAINEN Story
JAAKKO NOUSIAINEN Director
Performances
Helsinki Music Center 10. and 11.11.2011
Watch performance recording, siba.fi